زیارت اهل قبور سنت چهار محالیها در اولین روز عید نوروز

کلاس ششم دبستان راضیه(اهواز)

به اندازه آرزوهایتان تلاش کنید یا به اندازه تلاشتان آرزو کنید.

زيارت اهل قبور سنت چهارمحاليها در اولين روز عيد نوروز
شهركرد - خبرگزاري مهر: زيارت اهل قبور سنت مردم استان چهارمحال و بختياري در اولين روز عيد نوروز است و مردم اين استان هركجا كه باشند خود را در صبح اولين روز عيد به آرامستانها مي رسانند واهل قبور را زيارت مي كنند.
 

به گزارش خبرنگار مهر؛ آداب عید نوروز چون اعیاد اسلامی، از آداب و رسومی خاص اسلامی برخوردار است و علاوه بر آن، برخی آداب و رسوم نیکو نیز در ایام نوروز در میان مردم ایران زمین، دیده می شود.

بزرگداشت نوروز و گرامی داشتن سنت‌های آن با احساس و اندیشه ایرانی، پیوند ناگسستنی یافته است و با آداب و رسوم مختلف در جای جای سرزمین کهن ایران متجلی می‌شود، در این میان استان چهارمحال و بختیاری به واسطه تنوع در مناطق گردشگری و آداب و رسوم ویژه همواره به میهمان‌نوازی شهره خاص و عام بوده است.

مردم استان چهارمحال و بختياري مانند مردم ساير استانها آداب و رسوم خاصي براي ايام عيد نوروز دارند.

در ایام نوروز طبق یک سنت قدیمی اهالی شهرها و روستاهای استان چهارمحال و بختیاری به صورت دسته جمعی به دید و بازدید همدیگر می‌روند و با تبریک سال جدید ساعاتی را با شادکامی و خوشحالی در کنار یکدیگر سپری می‌کنند.

در استان چهارمحال و بختیاری مرسوم است که چنانچه افراد نسبت به یکدیگر کدورتی داشته باشند، بزرگترها و ریش سفیدان فامیل بین آنها صلح و صفا برقرار می‌کنند تا کینه و خصومت را در سال نو از دل بیرون کنند.

مردم این استان پس از حلول سال نو به اتفاق اعضای خانواده‌ ابتدا به دیدار پدربزرگ و مادربزرگ می‌روند و سال جدید را به آنان تبریک می گویند.

يكي از سنت هاي مهم مردم اين استان اين است كه صبح اولين روز عيد نوروز به آرامستانها بروند واهل قبور را زيارت كنند.

مردم استان چهارمحال و بختياري به خصوص مردم شهرستان بروجن؛ شهركرد؛ فرخ شهر؛ لردگان و... صبح اولين روز عيد نوروز را در آرامستانها و گلزارهاي شهدا سپري مي كنند.

مردم به همراه سبزه؛ شيريني؛ ميوه؛ حلوا؛ گل به آرامستانها مي روند و با شستشوي مزار شهدا و اهل قبور و قرائت فاتحه اولين روز عيد نوروز و سال جديد را سپري مي كنند.

در اين ميان مردم همديگر را مي بيينند و با احوال پرسي وروبوسي سال جديد را به يكديگر تبريك مي گويند و براي يكديگر آرزوي سلامتي و موفقيت در سال جديد را مي كنند.

بعد از زيارت اهل قبور ديد و بازديد ها شروع مي شود و كوچكترها به ديدن بزرگترها مي روند.

 هم اكنون در ورودي آرامستانهاي شهرها استان چهارمحال و بختياري از جمله بروجن؛ فرخ شهر و شهركرد ترافيك شديدي ايجاد شده است و پليسهاي راهنمايي و رانندگي نيز روز پركار خود را در ورودي آرامستانها آغاز كرده اند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 14 فروردين 1393برچسب:,

] [ 13:6 ] [ سیمین حیاوی ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه